Oversikt og innsikt
Hver gang det skjer noe nytt under et av Flytogets rettsområder, får de et varsel.
– Det er gull verdt, forteller virksomhetsdirektøren.
Varslene omfatter både endringer i lover og forskrifter, nye rettsavgjørelser (dommer), forarbeider, stortingsdokumenter, rundskriv og andre relevante dokumenter og uttalelser.
– Vi er på ingen måte jurister eller advokater, men Lovdata Pro gir oss god oversikt over hva som foregår innenfor vår bransje. Det hjelper oss med å tenke, vurdere, planlegge – og ikke minst stole på at vi får med oss det som skjer, forteller Pedersen.
På rett spor
Som ansvarlig for virksomhetsstyring, er det viktig for Pedersen å være en god kjøper og bestiller – blant annet av juridiske tjenester. Det fordrer en viss kompetanse.
– Vi nøler ikke med å bruke juridisk ekspertise når vi trenger det. Og det gjør vi i mange sammenhenger. Svarene vi får, for eksempel en tolkning av en paragraf fra en advokat, legger jeg ofte inn som et notat eller en merknad i Lovdata Pro. På den måten kan vi dele tips, råd, kunnskap og kompetanse med hverandre. Lovdata Pro blir et felles referansegrunnlag for oss som bruker det.
Pedersen understreker hvor viktig det er å sikre den intellektuelle kapitalen til Flytoget. Et viktig poeng for de aller fleste selskaper.
– Vi har store mengder menneskelig kapital. Men hvis noen av oss blir forhindret eller slutter, så forsvinner denne kompetansen. Derfor er det viktig for oss å få den intellektuelle kapitalen over til strukturell kapital. Altså dokumentert i én eller annen form. Lovdata Pro er ett av flere slike styringssystem for oss.
Alt på skinner
Flytoget, som snart kan feire 25 år på skinner, har alltid hatt tydelige mål og høye ambisjoner. Ambisjoner de er kjente for å levere på. Flytoget skårer nemlig skyhøyt på de fleste kunde-, miljø- og merkevarebarometere. Pedersen trekker frem «kultur» som en avgjørende suksessfaktor for dem.
– Vi er veldig opptatt av å skape en god kultur. Jeg vil ikke kalle det en vinnerkultur, men en gladkultur. En servicekultur. De aller fleste klarer å kjøre et tog fra Drammen til Gardermoen, men hos oss skal kundene forvente mer. Vi analyserer alle kontaktpunkter med kundene våre, og strekker oss langt for at de skal slippe kognitiv stress og friksjon.
– En annen ting vi har lykkes med, er deling. Mange tror at det å holde på kompetansen sin, er det som vil gjøre dem kostbare eller verdifulle. Men hos oss er det motsatt. Her er det de som deler som er stjernene. Og det gjør noe med atmosfæren og kulturen hos oss.
Se hjelpefilm om hvordan du kan opprette grupper og del notater, merknader eller hele dokumenter med andre i Lovdata Pro